marți, 30 iunie 2009

Sociologie

Capitolul I


Sociologie : stiinta despre societate
Fondatorul : Auguste Comte

Nevoia de sociologie apare la dublu nivel :
- al individului dornic sa cunoasca mecanismele de organizare sociala pentru a actiona responsabil si pentru a-si foma deprinderi
- al societatii unde cel ce guverneaza trebuie sa stapaneasca cunostinte referitoare la modul de functionare al societatii

Individul : este o persoana singulara. Din punct de vedere statistic, este o parte a unui intreb iar din punct de vedere sociologic, este o individualitate ( prin modul de exprimare, gandire, etc)
Exista 3 tipuri de indivizi :
-conservatori
-autonom
-heteronom ( se conduce dupa asteptarile altora de la el )

Functiile sociologiei:
1.Explicativa si de intelegere a realitatii sociale
2.Abordare critica si obiectiva
3.Caracter practic aplicativ

Complexitatea obiectului determina construirea unor domenii separate care sa studieze anumite compartimente ale vietii sociale.
Studiaza :
1.Grupuri umane ( sociologia grupurilor)
2.Fenomene
3.Institudii sociale
Conform lui Auguste Comte, stiintele s-au dezvoltat gradat, intr-o ordine speciala si o complexitate crescanda. O stiinta complexa are nevoie de premergatoarele ei pentru a le sintetiza intr-o grupare noua si complexa. Asadar:
Logica - Matematica-Astronomie -Fizica-Chimie-Biologie-Sociologie - Morala

Spencer grupa stiintele in 3 categorii:
-abstracte ( logica si matematica)
-abstracte-concrete ( fizica si chimia)
-concrete ( sociologia, psihologia)




Perspective in sociologie.
Perspectiva : un mod de a vedea o problema, de a privi societatea, de a o studia si explica.


Teoria organicismului ( Spencer) : constata asemanarile dintre organism si societatea umana. Indivi ( celula), cresterea si dezvoltarea societatii ( divizarea celulelor) si continuitate.

Teoria pozitivista ( Comte) : sustine ca fazele evolutiei societatii omenesti urmeaza aceleasi etape ca ale evolutiei inteligentei :
-faza religioasa
-faza metafizica ( sec XIII - XVIII)
-faza pozitivista ( ratiune)

Perspectiva functionalista :
Societatea - avand o anumita structura , partile indeplinesc anumite functii dar totodata interactioneaza intre ele.

Perspectiva conflictualista ( Marx) : societatea este impartita in doua clase, intre care exista relatii de contradictie . Contradictiile sunt generate de existenta oproprietatii private care polarizeaza astfel societatea ( bogati/ saraci , puternici/slabi). Solutia pe care Marx o vede : desfiintarea proprietatii private si inlocuirea ei cu una comuna...COMUNISM.



Paralela intre cunoasterea stiintifica si cea comuna
Cunoasterea stiintifica :
-se bazeaza pe teorii bine elaborate si argumentate
-rezultatele sunt inregistrate, verificate si interpretate
-interpretarea are caracter obiectiv, stiintific
-nu permite contructii contradictorii

Cunoasterea comuna:
-realizata de fiecare om in calitatea lui de membru al societatii
-opereaza cu concepte empirice despre viata
- e tacita ( nu necesita explicatii)
-e subiectiva si contradictorie
- se bazeaza pe cazuri izolate care nu sunt relevante pentru o intreaba societate
-se bazeaza pe bunul simt


Capitolul II


Factorii si conditiile vietii sociale
1.Mediul natural si spatiul social
a) variatii de sol, clima, succesiunea anotimpurilor.
Hipocrate a incercat sa explice deosebirile dintre europeni si asiatici referindu-se la sol, apa si gradul de umiditate.

Problema frontierei a determinat schimbari majore dpdv teritorial la numeroase tari :
- destramarea Iugolsaviei , Cehoslovachiei, URSS
-unirea Germaniei de V cu cea de E
Terenul , solul, frontiera, pot furniza informatii despre istoria , gradul de civilizatie si si diversitatea culturala a unui popor.

Modificari ale vietii in functie de anotimpuri : nomadism ( zone de stepa) si transhumanta
Apele : legaturi cu exteriorul, cai de comunicare : circulatia valorilor materiale si spirituale, dansuri legate de apa, ritualuri, dezvolta sentimentul frumosului.

Clima:
-climatul determina schimbari ale structurii anatomice ( in zonele nordice sunt scunzi )
-variatia sezoniera ( viata e strans legata de activitatile strans legate de natura, mai ales vara)

Rolul omului fata de natura
E pasiv si activ in acelasi timp deoarece e influentat de fenomenele fizice, se adapteaza, actioneaza spre a le transforma.

Spatiul social : totalitatea grupurilor, a pozitiei lor si a relatiilor dintre ele.
Distanta sociala :
-scade ( integrare sociala)
-creste ( izolare)

Cinci arii geografice :
- indo-europeana
-chino-siberiana
-africana
-oceaniei
-nord americana

Aculturatia : proces de interactiune dintre doua culturi aflate in permanent contact, in urma carora se nasc complexe culturale noi ( opinci si costum)
Acomodarea: proces prin care doua culturi diferite isi delimiteaza strict granitele si isi pastreaza identitatea(crestini si musulmani)
Asmilatia : proces prin care, o cultura minoritara este asimilata de o cultura dominanta ( sarbii din Kosovo)


Migratia : fenomen ce consta in deplasarea unei mase de oameni dintr-o arie geografica in alta.
Migratie :
-temporala ( perioada determinata)
-definitva
-interna ( urban<-> rural)
-externa ( internationala care se datoreaza de cele mai multe ori, lipsei fortei de munca sau datorita calamitatilor naturale)

Varsta:
In Evul Mediu, copilul era considerat un adult in miniatura si tratat ca atare. In societatile primitive, trecerea de la copilarie la viata adulta era f impostanta si constituia obiectului unor rituri de initiere. Categoriile de varsta intereseaza cercetarile sociologice deoarece ofera o gama variata de diferentiere de opinii si mentalitati .


Cultura : ansamblu de valori materiale si spirituale, un mod de viata dobandit si transmis din generatie in generatie.
Poate fi inteleasa ca :
- produs ( status de patrimoniu national : creatii, opere)
- proces al creatiei de bunuri, valori, norme
-comportament ( adica un "mod de a face ceva")

Functiile culturii:
-adaptare ( asigura supravieturiea ca raspuns la conditiile mediului)
-socializare ( transformarea fiecarui individ intr-un membru al societatii prin insusirea de norme, valori, simboluri, etc) , asadar L gest cultural sa oferi o floare ( dar nu rupta din parc)
-reproducere ( transmitere a culturii )
-comunicare ( impartasirea de valori si semnificatii,opinii...)

Identitatea culturala :
-limba specifica
-traditii si obiceiuri
-mod de viata
-trasaturi specifice ( Japonia - electronice, Elvetia - ceasuri)


Prejudecata :
-complex de asteptari si judecati despre o actiune viitoare
-idee preconceputa pe care si-o face cineva despre un lucru nefiind in cunostinta de cauza directa asupra faptelor

Stereotipuri: clisee generalizate despre un grup, atribuite fiecarui individ ce se presupune a face parte din grupul acela


Capitolul III

Socializarea

Societatea = asocierea indivizilor, ei insisi devenind fiinte sociale numai impreuna cu ceilalti
Sociabilitatea = abilitatea individului de a se integra in societate
Socializarea= proces de transmitere-asmilatie a cunostintelor, a deprinderilor, normelor, etc in vederea formarii din integrarii sociale a unei persoane.Prin socializare, omul se transforma din fiinta biologica in fiinta sociala, insusindu-si limba, obiceiurile, valorile si normele pentru a putea trai in societate. Fiinta devine astfel umana, procesul de socializare fiind in acelasi timp si un proces de umanizare.

Stadiile socializarii :

1. Copilaria
Freud : bebelusul trebuie sa invete ca dorintele nu ii pot fi satisfacute imediat, lucru ce va declansa o serie de reprimari, proces dureros care ii va marca intregul comportament .

Mead : dezolvtarea copilului se face prin imitatie, prin intermediul jocului.

Piaget : diferente de socializare:
-sensorimotor : - 2 ani
-pre-operational : 2-7 ani
-operational concret : 7-10 ani
-operational formal : 11-15 ani

2.Adolescenta : perioada de tranzitie, de intrebari
3.Tineretea . se invata noi roluri ( de angajat, sot, sotie, mama..)
4.Batranetea - asociata cu pierderea starii de sanatate si dobandirea sentimentului de inutilitate datorat plecarii de acasa a copiilor .
Ideea morti , 5 faze:
-negare
-manie
-tocmeala
-depresie
-acceptare

Agentii de socializare
Pima institutie socializatoare : familia.
Prin metode de persuasiune si constrangere, prin puterea exemplului, familia detine practicile de crestere a copilului facilitand integrarea sociala. ( socializare primara)

Socializarea secundara: realizata de scoala, organizatii.
Grupul de colegi, prieteni are un rol deosebit de important la adolescenti, fiind constituit din persoane cu acelasi statut, care impartasesc aceleasi idei si stil de viata.
Socializarea poate fi :
-anticipatorie ( individul invata rolul pe care inca nu il detine) : jocul copiilor
-negativa ( isi insuseste valori care nu sunt promovate de societate)
-rescolarizarea ( insusirea de norme si valori noi)

Paralela intre educatie si socializare.
Educatia : ansamblul actiunilor de transmitere a cunostintelor, valorilor necesare integrarii lor.
Tipuri:
-informala ( influente familiale)
-formala ( institutii de invatamant)
-nonformala ( cadru formal: cluburi si cercuri stiintifice)


Capitolul IV

1.grupurile sociale : nr de persoane interdependenta care au legaturi afective si care relationeaza pe baza unor reguli.
Se deosebeste de grupare.

Caracteristici :
-interrelationare
-interactiune
-intercunoastere

Tipuri:
-mici
-mijlocii
-mari
-spontane
-institutionale
-formale
-informale
-organizate ( sindicatul)
-semiorganizate ( colectivitate care reprezinta interesul altora)

Coeziune : caracteristica a grupurilor. Elementul care defineste coeziunea este consensul membrilor in raport cu o problema.Cu cat nr membrilor este mai mare, cu atat coeziunea scade, iar cu cat problema exterioara este mai grava, cu atat coeziunea creste.
Grup social :
-de apartenenta
-de referinta
-informal ( gr de prieteni)
-formal
-deschis
-inchis : ordine, caste
-permanente : com religioase
-temporare: clasa de elevi



Status si Rol

Statusul :pozitia unui individ sau a unui grup in cadrul unui sistem social
Rol: ansamblul comportamentelor pe care un individ trebuie sa le performeze pe baza statusului pe care il detine.
O persoana poate detine mai multe statusuri ( fiu, student) , conflictele de status apar in momentul in care iererhizarea lor devine dificila.
Clasificare:
-dobandite ( individul a depus efort de orice fel pt a-l obtine : medic, sot)
-atribuite ( de la nastere : baiat/fata)
-actual ( profesorul la scoala)
-latent ( profesorul in vacanta, devine sot, sau tata..)
-in familie
-extrafamilial


Familia
-institutie sociala ( abordare macrosociologica)
-grup mic ( abordare microsociologica)

Familia = grup social realizat prin casatorie, alcatuit din persoane care traiesc impreuna, cu gospodarie comuna , sunt legati prin anumite relatii si care raspund una pentru alta in fata legii.
Tipuri de familii :
-nucleare ( parinti + copii)
-extinse ( parinti + copii + alte rude din alte generatii)
-monoparentala

Functiile familiei:
-afectiva
-de status
-economica
-biologica
-protetciva
-de socializare

Capitolul V

1. Comunitatile umane
= macrogrup care traieste in spatiu geografic delimitat, dispune de anumita organizare a activitatilor si este constient de apartenenta la comunitate

Industrializarea a avut ca forta de atractie principala castigul sigur, care asociat cu un confort sporti dat de viata la bloc si scolarizarea copiilor a generat deplasari masive din spatiul rural spre cel urban, cu consecinte negative asupra satului:
-cine are pamant nu are bani sa-l lucreze
-nu se mai ocupa doar cei pasionati ci si altii ( somerii mutati la sat, sau cei care fac naveta)

Urbanizarea
- confort asigurat de traiul la bloc.
densitatea /m patrat a crescut dar comunicarea s-a redus
Comunitatea strazii, cartierului - genereaza tipuri de raporturi interumane specifice ( vecinii care participa la nunti, locuinte cu aceleasi probleme )

Habitat : suprafata locuita de o populatie, de o specie de plante sau de animale.

Natiunea = grupare numeroasa, delimitata teritorial, ai carei membrii au sentimentul apartenentei la comunitate
Caracteristici :
-teritoriu
-popor
-independenta

Societati multiculturale :
-coexista in acelasi spatiu
-vad diferentele dintre ei ca motive de discriminare
-tolerarea minoritatilor dar nu si acceptarea lor

Societati interculturale:
-relatii de interactiune si recunoastere reciproca
-relatii de egalitate si toleranta

Antisemitism : forma de intoleranta care conduce la discriminarea unei rase
Rasism : teorie conform careia caracteristicile umane sunt determinate de apartenenta la o rasa
Xenofobie : teama de straini


Capitolul VI

Dezvoltarea sistemului de invatamant este influentata de dezvoltarea sistemului social iar sistemul social se dezovolta prin rezultatele sistemului de invatamant.
Berstein : considera ca scoala este o institutie ce transmite si reproduce valorile culturale existente la un mome dat si intr-un anumit context social

Cautarea unui loc de munca :
-informala ( spintana, se real. individual dar si in grup)
-formala
-directa
-indirecta ( prin persoane)
Cautarea presupune dorinta de lucru. Cel ce vrea sa lucreze trebuie sa fie apt, disponibil si sa vrea.

Ocuparea si integrarea necesita numeroase etape:
1. autocunoastere ( a capacitatilor, competentelor)
2.informarea ( cu privire la job,cerinte)
3.evaluarea competentelor
4.decizie
5.realizarea ( completarea fiselor tip..)

Integrarea presupune:
-mediu integrator
-integrant

Procesul de integrare presupune:
1. adaptare la noul mediu( invatarea noilor coduri)
2.participarea ( roluri asimilate si acceptate)

Ethos : ansamblu de trasaturi morale specifice unui grup / epoci
Habitus: mod generic de a fi/gandi/a actiona in conformitate cu valorile si normele promovate


Statul - Machiavelli - "Principele"
" Cine detine puterea?"
Marxistii considerau ca lupta se duce intre clasa dominanta si cea dominata. Puterea apartine acelora care detin monopol asupra mijloacelor de productie, ei apara interesul personal si nu cel general

Pareto distingea 2 categorii:
-cei care conduc prin forta si violenta ( leii )
- cei care conduc prin viclenie ( vulpile)

Pinrcipile de functionare ale statului modern:
- suveranitate nationala
-separarea puterilor in stat
-guvernare reprezentativa
-suprematia constitutionala
-consacrarea drepturilor si libertatilor omului
Statul asigura venit minim si diminuarea riscurilor sociale pentru cei batrani, bolnavi, copii si asigura si accesul la un standard mai bun de viata


Religia = sistem unitar de credinte si practici cu privire la sacru.
Caracterul religiei este mai putin social deoarece nu prezinta relatia dintre 2 perosoane ci relatia dintre oameni si Divinitate.

Nota comuna a religiilor : impartirea lumii intre real si fantastic, intre sacru si profan.
Animism : credinta conform careia orice lucru/fiinta sunt insufletite
Fetishism: creditna intr-un obiect, lucru/animal
Religii :
-Politeism : greci si romani
-Dualism : persani
-Triteism : indieni
-Monoteism ( crestinism, iudaism, islamism)

Teorii:
Comte : trecerea de la forma inferioara ( fetisism) la cea superioara ( monoteismul crestin) s-a realizat gradat
Durkheim : considera ca toate religiile deriva din triteism


Obiceiuri in sarbatorile religioase :
sistem intreg de reguli care se repecta intr-o actiune cu caracter repetabil.
Sarbatorile se manifesta prin :
-participarea ca actor/spectator la eveniment
-intampinarea efvenimentului cu gospodaria pregatita
-respectarea unui ritual mostenit



Organizatiile : sistem structurat de interactiune umana realizat in vederea atingerii unor scopuri comune.
Tipuri de organizatii:
-economice
-religioase
-culturale
-politice
-formale(reguli)
-informale( fara regulamente, face 2 face)
-alienate ( frica si supunere)
-morale
-coercitive ( bazate pe forta)...


Elementele unei organizatii :
1. centru operational ( toti angajatii)
2.element median ( ingineri, contabili)
3.varf strategic ( personal de conducere)



Capitolul VII


Fenomene anomice ( fara norme)
Anomie : stare de dezordine, absenta a regulii. termen folosit prima data de Durkheim.

Sinuciderea se produce atat in stare de saracie cat si in stare de prosperitate, adica in situatii in care are loc o zdrunginatura a "echilibrului".
Merton : starea de anomie apare in momentul in care scopurile propuse nu sunt in concordanta cu ideealurile. Supraevaluand scopul , indivizii au tendinta de a incalca mijloacele legale si sa adopte cai ilegale de atingere a scopului. In aceste conditii se instaleaza starea de devianta, adica de abatere de la normele sociale.


Infractionalitatea : totalitatea comportamentelor cu grad ridicat de periculozitate.
Faptul infractional : prezinta un pericol pentru incalcarea normelor cara apara drepturile omului, este savarsit cu buna constiinta, este prevazut de legea penala

Infractiuni :contra statului, contra persoanei, pacii, omenirii, comise de minori/majori/femei/barbati, grave, usoare, urbane...

Delict : fapt comis in dauna unor bunuri sau valori din neglijenta sau din culpa.
Reamintesc : saracia, coruptia, delincventa juvenila.

Masuri in scopul educarii si evitarii repetarii faptelor:
- internarea in scoala de reeducare
-incredintarea minorului



Capitolul VIII


Relatii Interpersonale
Comunicarea face 2 face ofera avantajul transmiterii mesajului prin viu grai , mimica, gestica.
In relatia de comunicare, individul indeplineste un dublu rol:
-subiect al cunoasterii
-obiect cunoscator

Surse de presiune in grup : individuale ( dorinta de indentificare cu grupul), sociale ( presiunea grupului), datorate unor stari emotionale ( bucurie, furie).
Tipuri de comunicare :
-formala
-informala ( indivizi aflati la acelasi nivel ierarhic)
Sociologia ne face sa credem ca ceea ce era valabil pe vremea lui Aristotel ( omul este o fiinta sociala si nu poate trai decat in asociere cu ceilalti) este valabil si astazi. Omul modern este un insingurat:
-tinde sa se izoleze ( TV, net etc)
-sta in bloc dar nu comunica cu vecinii
-preocuparea pt asigurarea celor necesare trailui si stresul ii lasa din ce in ce mai putin timp pt comunicare
-sarcini individuale la locul de munca

Obstacole in calea comunicarii ( tin de prejudecati ale trasaturilor de persoonalitate):
-cine are pareri contrare cu ale noastre, ne e dusman)
-daca dialogul nu e posibil, apelam la forta.

Prin comunicare se exercita o anumita influenta . Pe de o parte a celui care transmite si pe cealalta parte a celui care il recepteaza.
Influneta depinde de:
- cine transmite mesajul
-contextul
-caracterul mesajului
-acceptarea lui


Mass-media + spatiul public :
-aflarea la timp a informatiilor referitoare la probleme de interes general
-usureaza schimbul de idei
-permite dreptul la opinie si exprimarea libera

Emitator - Cod- Canal de comunicare - Mesaj- Receptor- Feedback.



Capitolul IX


Ordinea sociala : ansamblul institutiilor si al relatiilor intre ele existente intr-o societate.
In absenta legii sia puterii suveranului am trai in razboi continuu ( bellum omnium contra omnes) si omul se va comporta cu celalalt ca o fiara ( homo homini lupus est) - Thomas Hobbes. Depasirea acestei situatii este imaginata de Hobbes sub forma unui contract social care presupune renuntarea la o mica parte din libertate in schimbul protectiei.

Orice sanctiune implica fie o pedeapsa fie o rasplata. Pot fi :
- pozitive - lauda, diplome
-negate - dezaprobare
-formale - autoritate legala
-neformale - rude , prieteni.


Abordarea obiectiva : valoarea e ideala si absoluta
Abordarea subietciva: valorile sunt inventate de oameni . Ele depind de preferintele individuale.

Fiecarei epoci ii corespunde un alt sistem de valori. Antichitate : curaj, demnitate, Evul mediu : idei teologice, iubire, Epoca moderna : stiinta, cunoastere.
Normele sociale deriva din valorile societatii. Ele reprzinta reguli de comportare ( a nu intarzia la ore, a invata ), Deriva din valori sociale precum : corectitudine, respect.


Crasificare:
1. Cutumele : obiceiuri traditionale ( transmise de la generatie la alta ). Incalcarea acestor cutume provoace reactii urate ( tipuri de tunsori la baieti, imbracaminte)
2.Moravurile : pangarirea drapelului, viol, violenta
3. Norme juridice ( protejeaza valorile sociale prin instituirea de drepturi si obligatii)


Capitolul X



Diferentierea grupurilor sociale .
Doua cauze :
-naturale ( dpdv al inteligentei, starii de sanatate)
-sociale ( mod de comportare)

Ierarhizare :
-verticala ( dpdv al nivelului educational )
-orizontala ( barbati/femei)

Judecata de valoarea se realizeaza pe 3 categorii:
1. calitatile pe care individul le are din nastere
2. realizarile sau performantele sale
3.ceea ce dobandeste pe parcursul vietii (avere, prestigiu)


Stratificarea sociala ( orice forma de diferentiere sociala care genereaza grupari aflate in relatie de ordine)
-se manifesta la toate nivelele de organizare:
microsocial ( familie, grup de elevi), la nivelul organizatiilor si macrosocial ( stat).
Stratificarea sociala : ierarhizarea indivizilor pe verticala in functie de resursele de care dispun, influenta sociala ( putere - capacitatea de impunere a proprieei vointe si prestigiu si stima - ex ..director de scoala).
Consecintele stratificarii : inegalitatea sociala ( acces inegal la resurse, pozitii si influenta).
Intr-o societate democratica, stratificarea este fireasca atat timp cat exista posibilitatea egalarii sanselor.

Teorii :
1.Marx si Engles : 2 clase sociale :
-clasa dominanta ( burghezia)
-clasa dominata ( proletariatul)

2. Max Weber . Clasificare in functie de :
-clasa sociala ( gruparea de indivizi care au sanse egale de a avansa in ierarhia sociala, ex : un strungar si un inginer care sunt angajati in acelasi loc si niciunu nu face ceea ce a fost invatat).
4 mari clase : muncitorii, mica burghezie, functionari ( cu sanse mai mari de evolutie din cauza pregatirii intelectuale) si proprietarii
-prestigiul si stima de care se bucura
-puterea detinuta ( infleunta pe care un individ o are asupra altora).
Deci, stratificarea sociala = pozitia pe care indivizii o ocupa in urma ierarhizarii dupa urm factori :
-economici
-sociali
-politici

3. Teoria functionalista ( conform careia societatea poate fi privita conform unui organism. E compusa din multe elemente, care interactioneaza si nu pot exista decat impreuna ).


Societatea presupune nevoie ce trebuiesc satisfacute. Daca un fenomen social exista, el raspunde sigur unei nevoi. Nu toate indeletnicirle necesare satisfacerii unor nevoi presupun aceeasi clasificare, de aici si stratificarea sociala.

Stratificarea ocupationala : ceea ce rezulta in urma clasarii pozitiilor sociale in functie de profesii si ocupatii

Schimbarea sociala

Mobilitatea sociala : fenomenul de deplasare al indivizilor in spatiul social
"deplasarea" = schimbarea pozitiei sociale

-mobilitate ascendenta : elev-profesor
-mobilitate descendenta : inginer - muncitor


Perlman : veniturile mai joase ale unei familii nu favorizeaza educatia copiilor, de aici rezultatnd ca persoanele ce provin din astfel de medii au un nivel scazut de calificare so sunt predispuse catre somaj sau catsiguri mici.



Capitolul XI

Metodologia
Metoda : mode de cercetare


Etapele investigatiei :
1. stabilirea temei
2.documentarea
3.contruirea ipotezelor
4.esantionarea
5.stabilirea metodologiei ( alegerea metodelor, operationalizarea conceptelor, laborarea instrumentelor, stabilirea procedeelor, testarea instrumentelor)
6.recoltarea informatiilor
7.prelucrarea lor
8.analizat canti+cali
9.verificarea ipotezelor
10.intocmirea raportului de cercetare


Ipoteza = enunt stiintific cu valoare probabila ce urmeaza sa devina adevarat sau fals in urma cercetarilor de teren.


Etalonul : element de comparatie prin intermediul caruia se realizeaza determinarea cantitativa
Esantionarea : alegerea unui grup restrans care sa reprezinte o societate si de la care am obtine raspunsuri similare intregii colectivitati.

Ancheta sociologica : cercetare de teren, tehnici interogative ( interviu, chestionar), esantionare, informatii bogate, rapida,economica

Chestionar : lista de intrebari cu structura logica si ordonare psihologica
Interviu : tehnica de obtinere prin intrebari si raspunsuri a informatiilor verbale de la indivizi. Se observa comportamente nonverbale pentru ca e verbal.



+


Document social : text sau obiect ce ofera informatie.
Societate postindustriala = societate ce pune accent pe telecomunicatii, computere, etc.
Inegalitatea sanselor in soc moderna/ soc din trecut : obtinerea unui status social diferit de cel al parintilor . Fiu de iobag /fiu de nobil. ex : Perlman !

Sondaj de opinie : tip special de ancheta , pe baza de chestionar care se focalizeaza pe o problema de actualitate..
Societatea deschisa permine mobilitatea sociala.

luni, 29 iunie 2009

"M is for Michael"


O sa incerc sa intru in randul lumii cu un post despre mult-discutata moarte a Regelui Pop, Michael Jackson.
Intr-adevar o pierdere. Este printre putinii artisti ( o sa continui sa vorbesc la timpul prezent despre el pentru ca stim cu totii ca este inca aici prin muzica lui ) care au reusit sa adune la un loc toate nationalitatile pamantului in ceea ceea ce ei..si noi..numim concert. Este printre putinii artisti..poate singurul ( inafara de Lady Di - un alt soi de "artista" ) al carui nume este stiut din Statele Unite si pana pe "Acoperisul Lumii ", celebrul Podis al Tibetului. Il cunoaste fiecare suflare , fiecare negru, alb, galben sau orice alta "culoare" de om. Il cunosc copii , tineri, adulti si batrani. Nu voi incerca sa aduc aminte de controversatele scandaluri legate de asa-zisa pedofilie, homosexualitate, momentele in care parea ca-si arunca copilul de la balcon...tocmai le-am amintit dar sper ca veti reusi sa treceti peste ele sau sa le ignorati cinstind doar adevaratele calitati si "frumuseti" pe care Regele a putut sa le ofere.
Intotdeauna a reusit sa ma sperie intr-o oarecare masura...fapt datorat in primul rand fizicului sau. Nu am putut niciodata sa-mi explic de ce a trebui sa-si "renege" adevarata existenta...aceea a unui negru adevarat, talentat si a trebuit sa recurga la metode atat de drastice care ulterior i-au facut asa de mult rau. De fiecare data cand i-am privit evolutia fizica surprinsa de fotografi am ramas perplexa din cauza schimbarilor majore care se produceau de la o poza la alta. Simteam o asa de mare repulsie fata de persoana Michael incat l-am uitat pe artistul Michael.
Nu suportam sa-l privesc, nu intelegeam atractia milioanelor de femei care vroiau cate o mica particica din el..care-l adorau si pe care il aveau in numeroaselor lor fantezii. Nu l-am privit..dar l-am ascultat ...chiar si cu ochii inchisi. Nu e de mirare ca stiu majoritatea versurilor chiar si noaptea daca ma trezesti din somn...este o capacitate. Incerc sa inteleg pierderea dar poate intelegerea mea nu reflecta adevarata grandoare a acestui eveniment. Probabil in momentul asta in lume sunt mii de fani care il jelesc , poate in momentul de fata sunt persoane care ii aduc un omagiu intr-un loc ce a imortalizat ideea de Michael pentru totdeauna. Asta este omagiul pe care eu il aduc Regelui Pop.
Am invatat sa fiu un Sisif al perioadei contemporane.Am adoptat stilul de viata al eroului grec, am imbratisat conceptia Stoica conform careia TREBUIE sa-ti accepti soarta si sa nu incerci s-o schimbi pentru ca iti este sortita. Am incercat de asemenea sa-l inteleg, dar nu am reusit.
Probabil fericirea i-a fost data de schimbarea culorii pielii si a atitudinii pe care o adoptase. Pana la urma...fiecare isi traieste viata cum vrea atat timp cat il face fericit. Probabil asta l-a facut pe el fericit...

O sa incerc un top 5 al melodiilor mele preferate ale lui.
Here it goes...

1.Dirty Diana
2.They don't really care about us
4.Beat it
4.Thriller
5.Smooth criminal /Billie Jean

joi, 25 iunie 2009

Emotii

Actualizare : 10 la oral Engleza...sunt o artista.

Anywayz...si azi simt nevoia de a-mi impartasi gandurile si sentimentele cu voi.
M-a intrebat la un moment dat cineva de ce scriu pe pagina asta lucruri personale si "intime" uneori. Asa ca am promis un post de asa natura incat sa il faca pe respectivul sa inteleaga ca eu detin un Jurnal Online si nicidecum un Blog, asa cum se asteptau multi. Nu va luati dupa titlul sitului..de fapt dupa "extensia" de dupa "coltudevise". Daca ar fi fost host de jurnale online si situl "cocalari" sau mai stiu eu ce...si as fi aflat inainte ( de blogspot) ...probabil acum s-ar fi numit coltudevise.cocalari.com sau ceva de genul.
In fine.
Repet. Jurnal, nu blog.
Un alt fel de jurnal..nu ca cel pe care nu il am sub perna si in care nu scriu o data pe saptamana. Intelegeti voi.
Ascultam acu' o clipa Lady Gaga - Paparazzi ( da...lately ma declar fan oficial a lu' Gaga asta, mare smecherie femeia :) ) ...si mi s-a intamplat ( cum se mai intampla uneori cand asculti vreo melodie...cu 3 minute inainte nu-ti spune nimic si peste alte 3 ...Bang ! revelatia ...) sa-mi trezeasca niste sentimente din astea Anti-Bac daca as putea sa le spun asa.
Nu, nu am niciun fetish cu "devoratorii" de vedete, cred ca e decat o urmare a evidentei oboseli psihice...si fizice pe care o "detin". In momentul asta mi s-au blocat nitel mintile pentru ca nu mai aud melodia din cauza bormasinii de deasupra....
[waiting]

...

[waiting...]
...

Asa, revenind.... mie una mi se intampla adesea sa visez cu ochii deschisi sau sa-mi fac diverse scenarii fantastice in "mintile" mele ...eventual imi pot imagina diferite situatii in care as putea fi pusa si incerc sa gasesc un mod cat mai convenabil ...si "placut " dpdv al imaginii de a face fata acelor momente. Intelegeti ceva?
Uite...acum s-a terminat melodia si ma gandesc ca daca i-as da "play" din nou...n-as mai avea aceleasi trairi ca prima data...e imposibil. Prima data..e prima data si gata. Nu?
O sa incerc sa povestesc din amintiri starile alea astfel incat sa puteti intelege relativ bine ce am avut NOI de spus.
[Ar trebui sa facem o campanie anti -stari emotionale-de bac. Pe mine una ma ucid...]
...tac tac, pac pac, niste lumini difuze..pe fond negru, blugi mulati si un top nu foarte obraznic...evident macar un "colt" de dantela , tocuri si ruj rosu, par drept,negru si lung ...(cred ca ceea ce stie o femeie sa faca foarte bine e sa inebuneasca...poate nu-i reuseste la totii tipii dar oricium...aproximativ 80% din ei sunt oricum lesinati)...ambele brate ridicate...expresia fetei nu este descifrabila..si nici sentimentele ce o "incearca" pe fiinta asta ...dar oarecum buzele i se vad intredeschise...barbia fiindu-i usor ridicata in sus...incurajand intr-un fel..o alta miscare din spatele ei care o determina sa danseze asa...
...o alta silueta, intunecata de data asta...si mai inalta decat ea..(avand in vedere ca ea poarta tocuri), ori schiteaza un dans...ori o incurajeaza pe ea mai degraba sa-i continue fanteziile psihice aparent inexistente ...o mana ii sta pe sold...si cu cealalta o cuprinde de talie...undeva sub sani prinzand-o intr-un fel de "stransori" umane...aparent de potrivesc exceptional..like they belong together ..sau mai bine spus....mainile lui sunt exact unde ar trebui ..nestingherind-o cu absolut nimic...
..oscilatii de intensitate de lumini...un laser verzui ce bate pe o arie destul de larga se misca haotic...avand grija sa "dezveleasca" doar uneori buzele-i rosii...parca doar sa ne aducem aminte ca e ea...cu toate ca sunt sigura ca nu uita nimeni...
...podeaua e umeda de la bauturi varsate..si intr-un colt..langa canapea...zac cuburi de gheata pe jumatate topite...
..ei sunt oarecum intr-un con de umbra ce este luminat uneori de razele laserului pe care il mentionam ulterior.
Oare sa fie el? sau...un el...
...daca nu v-a incantat ideea de Lady Gaga sau nu va functioneaza imaginatia pe versurile ei...puteti incerca Lenny Kravitz - You belong to me...

Momentan mi se termina imaginatia aici...o sa astept o alta melodie ca sa o pot continua...sau as putea sa va rog sa o continuati voi...si voi posta versiunea voastra...:)...

marți, 23 iunie 2009

Nu stiu de ce, dar m-am tot gandit zilele astea la pagina asta si la faptul ca obisnuiam sa scriu constant. De ceva vreme incoace am cam abandonat-o in detrimentul altor activitati mai "interesante" daca as putea spune asa...
Daca regret? Uhm...nu . Nu prea mai regret nimic lately. Se intampla cum se intampla pentru ca eu am ales sa se intample asa. In fine, azi nu amd e gand sa imi aleg cuvintele si nici sa scriu intr-o forma cat mai plastica si placuta tuturor. Voi scrie azi fix cum voi simtii pe moment...cu expresiile venite pe moment. N-o sa va protejez de nicio rautate rostita :)
Dupa cum majoritatea stiti deja...de ieri, adica 22 Iunie , a inceput oficial Bacalaureatul 2009, examen sustinut de toti elevii ce au promovat 12 clase.
Structura :
22-23 Iunie - proba orala de Limba Romana
24-25 - proba orala de limba straina
26 - proba scrisa de Limba Romana
30 - Geografie /Istorie
1 Iulie - Sociologie / Logica/Psihologie/Filosofie/Economie
2 Iulie - Matematica/Sport ...nu mai stiu.


O sa scriu notele de la fiecare proba aici...
Asadar...Oral Romana : 9.5 ( o nota de 9 si una de 10 ) . Comisia 2, Sala 22, biletul 20 ( Kogalniceanu , Muntenia si Moldova). Nu am fost incantata de rezultat avand in vedere ca am stiut...ulterior am aflat ca a fost o singura nota de 10 la comisia mea...nu are nicio importanta...as fi putut lua si eu una...in fine. O sa vad cum se desfasoara restul probelor...

Am o stare proasta de ieri din momentul in care am iesit din sala...sunt foarte moale si fara vlaga.Am o stare H.I.M. ... Astept sa se termine totul pentru ca deja stresul e prea mare.

vineri, 12 iunie 2009

Absolvire

S-a terminat si nebunia asta...au fugit sapatamanile atat de repede incat abia am reusit sa ma dezmeticesc , si uite-ma...azi...12 Iunie 2009, cu fix 10 zile inainte de Bacalaureat, panicata si stresata, cum incerc sa leg cateva cuvinte intr-o propozitie ce pare ca nu are niciun sens.
Scriu cursiv, poate asta e un semn bun ca nu ma voi pierde la examenul de Limba si Literatura Romana. Slabe sanse, revuno-ti scumpo ! Sunt la pamant si psihic si din punct de vedere al invatatului. Mi-am gresit lista prioritatilor si acum se manifesta consecintele. Timpul e scurt, limitat, inalienabil. Nu mai pot face nimic sa schimb ce are sa se intample.
Sunt de doua zile intr-o stare ciudata si melancolica, cateodata mai rabufnesc si sfarsesc in plans. Oare din cauza fapului ca s-au terminat cei mai frumosi ani ai vietii mele? Oare din cauza faptului ca ma simt nepregatita ...sau poate pentru ca maine...e 13...si pentru prima data in viata mea, nu-mi doresc sa-mi fie ziua de nastere. Nu pot, nu vreau sa mai treaca un an. Ma ingrozeste gandul ca trebuie in curand sa schimb prefixul, mi-e teama de disolutia adolescentei, de sfarsitul vacantelor, de problemele ce vor urma. Probleme reale.
Am impresia ca am dormit prea mult timp si am uitat sa ma bucur. Au zburat zile si ore in sir pe langa mine si eu doar am stat si le-am privit. Am alergat dupa o obsesie si dupa o imagine de "ce ar fi putut sa fie" si acum regret. N-o sa uit pentru ca iertarea inseamna si uitare , si eu nu sunt capabila de a uita.
Ultimele 2-3 zile au fost inecate. De lacrimi. De toata lumea.
Bal de absolvire - Ultimul clopotel - Festivitatea robelor...a fost frumos dar mult prea trist pentru ceea ce se presupune a fi sfarsitul celor mai frumosi ani.


Nu mai pot scrie momentan.




P.S....stie cineva ce o sa pice la Romana la subiectul III? :)